آموزش کامل و ضروری برای تعمیرات انواع کمپرسور کولرگازی از مبتدی تا پیشرفته

در این مطلب قصد داریم به تعمیرات انواع کمپرسور کولرگازی بپردازیم.

تعمیر کمپرسور پیستونی :

کمپرسور پیستونی , عملکردی شبیه سیلندر و پیستون ماشین داشته که با هر توشه رفت و بازگشت پیستون یه خرده از گاز مبرد موجود در محیط کمپرسور به باطن سیلندر مکیده شده و زیر تراکم قرار گرفته و با فشار به درون سیستم ساماندهی می شود .

تعمیر کمپرسور های روتاری ( دوار ) :

درین جور کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ رتبه ای تیغه ها کار مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می‌گیرد , بنابراین که هنگامی گاز از روزنه محل ورود وارد کمپرسور می شود , در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با‌گاز آن را با فشار در راستای لوله های خروجی سوق‌دهی می نماید .
کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آن ها هم کمتر است و در مجموع بازده بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارا هستند .

تعمیرات انواع کمپرسور کولرگازی

تعمیرات کمپرسور های اسکرول :

جور دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی میباشند که معمولاً در گنجایش های بالا مورد به کار گیری قرار می‌گیرند . مکانیزم داخلی این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی صورت تشکیل‌شده که یکی اثبات و دیگری متحرک میباشد که حرکت حلزون متحرک سبب فشرده شدن گاز در میان این دو شده و فشار حتمی را در خروجی تولید میکند . از مهم ترین مزایای این کمپرسور ها بازده بالا – صدای کم و ارتفاع قدمت دوچندان آن می‌باشد ولیکن ارزش دوچندان بالاتری نسبت به بقیه کمپرسورها دارا‌هستند . قابل حمل و پنجره‌اي

آشنایی با انواع کندانسور ( تقطیر کننده )

گروه ای از لوله های مسی و صفحه های آلومینیومی مشبک با پباده سازی یگانه هست که در بخش خارجی دستگاه ( outdoor ) قرارگرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد ( در وضعیت سرمایش ) , یا این که دفع سرمای آن ( در موقعیت گرمایش ) و انتقال به محیط خارج است .

اما بعضی ساخت کنندگان در ایجاد لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به جز مس هم استفاده میکنند , ولیکن اینک استفاده از لوله های مسی مطلوب ترین مورد است .

آشنایی با مدل های اواپراتور ( تبخیر کننده )

گروه ای از لوله های مسی و صفحه ها آلومینیومی مشبک با پباده سازی یگانه میباشد که در بخش داخلی دستگاه ( Indoor ) قرار گرفته و محل خنک سازی هوا ( در موقعیت سرمایش ) و یا این که دفع گرما ( در شرایط گرمایش ) می‌باشد . همان هوای داخل اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محیط اواپراتور شده و بعداز خنک شدن ( در شرایط سرمایش ) و یا این که گرم شدن ( در موقعیت گرمایش ) از قسمت پایینی آن درسمت اتاق دمیدهمی شود .

طریقه استفاده از ماده مبرد ( گاز خنک )

ماده مبرد با اخذ گرمای محیط در بخش اواپراتور کولر گازی از شرایط مایع تبدیل به گاز شده و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجدداً به وضعیت مایع تبدیل می شود . نیروی اضطراری جهت چرخش گاز خنک کننده در سیستم بوسیله کمپرسور انجام می پذیرد .

گاز خنک کننده مورد استفاده در کولرهای گازی معمولاً R22بوده که در سالیان اخیر به دلیل حفاظت از لایه ازن , با بقیه گازهای سازگار با محیط زیست نظیر R410Aدر اکنون جایگزین شدن می‌باشد . به خواسته مطالعه بیشتر در باب ویژگیهای گازهای خنک کننده می‌توانید استاندارد شماره ۱۰۰۵۰ مؤسسه استاندارد و پژوهش ها صنعتی جمهوری اسلامی ایران را مطالعه نمایید .

نصب لوله مویی کولرگازی

وظیفه لوله مویی در کولرهای گازی افت فشار مبرد و ایجاد فرصت ضروری جهت تبخیر آن در اواپراتور هست . تعمیر و عیب یابی کولر گازی بصورت شبانه روزی در تهران

آشنایی با بخش دمپر و استپ موتور

دمپر تیغه ای پلاستیکی است که با قرار به دست آوردن در دهانه خروجی هوا در یونیت داخلی , جهت تکان باد را از نزولی تغییر‌و تحول میدهد .

استپ موتور ( موتور سویینگ ) موتور الکتریکی کوچکی است که دَوَران بدون نقص ندارد و جنبش آن به طور رفت و برگشتی و پله پله است که تیغه آن متّصل به دمپر است و موجب تغییر و تحول شرایط دمپر می‌گردد ; استپ موتورها با جریان برق بدون واسطه کار می نمایند .

تعمیر پروانه فن و بلوور

تعریف و عیب یابی پروانه فن : قطعه ای دایره ای صورت است که پره های آن به دلیل داشتن زاویه نسبت به راس آن , در هنگام چرخش منجر عبور هوا از قسمت عقب به جلو و یا این که بالعکس می‌شود ; نیروی ضروری جهت چرخش آن توسّط موتور فن یونیت خارجی تأمین می شود ; پروانه رشته ها از فرآورده فلز و یا این که پلاستیک ساخته می‌شوند و وظیفه آن ها عبور دادن هوا از در میان کندانسور , جهت تسریع و بهبود تبادل حرارت در کندانسور هست .

بخش بلوور و تعمیرات آن :

بلوور در واقع نوعی پروانه فن است که به دلیل قرار به چنگ آوردن درون اواپراتور , به طور استوانه ای ساخته میشود که دارنده پره های زاویه دار نسبت به محور استوانه میباشد و از پلاستیک یا این که فلز ساخته می شود ; وظیفه بلوور , عبور دادن هوای محیط از باطن اواپراتور و دمیدن آن به باطن محیط می‌باشد و نیروی اضطراری جهت چرخش آن به وسیله موتور حرفه یونیت داخلی تأمین می شود .
عیب یابی و رفع مشکلِ سیستم تهویه مطبوع اتومبیل می‌تواند یکی‌از دشوار ترین کار های تعمیراتی در یک خودرو باشد . در حالتی‌که سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به صحت کار نمیکند , پیش از هر چیز خوب تر است این دو مورد را بررسی نمائید :

تعمیرات انواع کمپرسور کولرگازی

وجود نشتی

 

درگیر نشدنِ کمپرسور کولر

در حیث داشته باشید که در صورتیکه سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به تعمیرات دارای اهمیت نیاز داشته باشد , شاید برای این کار ابزارِ خاصی واجب باشد که شما آنان‌را نداشته باشید . ولی چنانچه گازِ کولر خودروی شما کم باشد , خودتان می‌توانید یکی کیت های مخصوصِ شارژِ گازِ کولر اتومبیل را از مغازه های قطعات یدکی ماشین تنظیم کرده و بوسیله آن گازِ کولر خودرویتان را شارژ نمائید . تعمیرکار کولر گازی مشهد

بخش اول : عیب یابی

ماشین را روشن کرده و آن‌گاه سیستم تهویه مطبوع را روشن نمایید . بعداز این که اتومبیل را روشن کردید , سیستم تهویه مطبوع را روشن کرده و آن را روی بیشترین مرتبه قرار دهید . میزان گرمی , خنکی و یا این که سردی بادی که از روزنه های تهویه بیرون می شود را مورد آنالیز قرار دهید . در شرایطی‌که شم میکنید بادِ خروجی گرم یا این که خنک بوده و آنطور که می بایست سرد نیست , شاید مشکلی درباره‌ی جریان باد وجود داشته

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *