مقاله ای که شما را با مزایا و معایب داکت اسپلیت ها برای خریدی مطمئن آشنا می کند

داکت اسپلیت ( اسپلیت خانگی ) یکی از رایجترین سیستم های تهویه مطبوع در مرحله عالم است , این سیستم همانند اسپلیت دیواری از یک واحد داخلی ( هواساز ) و یک واحد فرنگی ( کندانسور ) درست شده شده‌است که به وسیله لوله های مسی به یکدیگر متصل می گردند .
استفاده از هوای بازگشت جهت بالا بردن بازده کاری دستگاه و مصرف سوخت کمتر و همینطور هوای جدید جهت نیاز مبرم هر واحد آپارتمانی که چه در فصل‌تابستان و چه در فصل زمستان اکسیژن کافی جهت سلامت جسمی اشخاص را تأمین کند که‌این مقاله از مزایای دیگر این سیستم است . کاهش گاز کولر و آموزش شارژ کردن گاز کولر های گازی و اسپلیت

نحوه ی تهویه مطبوع سیستم :

سرمایش و گرمایش در‌این سیستم بوسیله هواساز با مکش هوای داخلی انجام می پذیرد .
عملکرد دستگاه داکت اسپلیت در وضعیت سرمایش دقیقاً شبیه سیستم های اسپلیت یا همان کولر های گازی می باشد .
بدین معنی که‌این دستگاه جهت ایجاد سوز و سرما با استفاده از سیکل تبرید گاز مبرد را با عبور از اجزا سیکل نظیر کمپرسور , کندانسور , شیر انبساط و اواپراتور و تغییر‌و تحول فاز مبرد هوای عبوری از روی کویل اواپراتور را سرد کرده و آنرا به تهویه شونده تحویل می‌دهد .
روشن است که دراین‌صورت مرجع انرژی دستگاه برق می باشد . در وضعیت گرمایش دستگاه به امداد کویل درنظرگرفته شده در دستگاه و جریان آب گرم عبوری از درون کویل هوای عبوری از روی کویل را گرم کرده و آن را به فضای تهویه شونده تحویل می‌دهد . در این‌حالت آب گرم عبوری از کویل به وسیله پکیج یا این که موتورخانه تأمین شده و منشا انرژی دستگاه گاز هست .
در این‌حالت دستگاه شبیه فن کویل فعالیت می نماید .

مشخصات :

دارنده کوئل آبگرم فابریک جهت تأمین گرمایش , قابلیت و امکان مجهز شدن به شیر برقی سه رویه الکترونیکی با قابلیت و امکان دستور پذیری از ترموستات , ترموستات جهت تهیه دلخواه دمای محیط , کمپرسور پرقدرت کوپلند مجهز بودن به سیستم فوق کم صدا super silent .

مزایای استفاده از سیستم داکت اسپلیت

مزایای استفاده از سیستم داکت اسپلیت در مقایسه با بقیه سیستم های تهویه :

استقلال کامل سیستم مطبوع در مقایسه با سیستم های مرکزی فراتر بودن بازده گرمایشی در مقایسه با رادیاتور و گرمایش از کف تقلیل حجم لوله کشی مسی در مقایسه با سیستم اسپلیت و همینطور کاهش حجم لوله کشی آب گرم در مقایسه با رادیاتور , گرمایش از کف , چیلر و مینی چیلر .
کوچکتر شدن داکت تأسیسات در ساختمان , استفاده از شبکه کشی افقی پایین سقف در مقایسه با کولر آبی .
کوچکتر شدن شبکه های توزیع هوا نسبت به سیستم کولر آبی رنگ به دلیل کیفیت مناسب خیس هوای ایجاد شده و حجم هوای کمتر .

ارزش تمام شده سیستم داکت اسپلیت با کویل آب گرم تقریباً یک دوم هزینه تمام شده سیستم های چیلر و مینی چیلر هست . بعضی از تفاوت های داکت اسپلیت های مو جود در بازار : در مثال های موجود در بازار کنترل دوران حرارتی موقعیت گرمایش تنها با اعتنا بدور رشته دستگاه قابل کنترل است . البته در بعضا دستگاه های داکت اسپلیت علاوه بر وجود کنترل به دور حرفه در سرعت , به دلیل بیش تر شدن شیر سه راهی الکترونیکی در مسیر آب گرم می توان دبی جریان آب محل ورود به کویل را هم در اختیار گرفتن نمود در‌این حالت علاوه بر رئیس خوبتر بر حالت گرمایشی در مصرف انرژی هم صرفه جویی می شود .

در دستگاه های داکت اسپلیت به دلیل استفاده از جدا کننده روغن قابلیت و امکان لوله کشی دربین یونیت داخلی و فرنگی تا اختلاف طول ۱۵ متر مقدور میباشد . در حالی که در اکثر زمان ها دستگاه های مو جود در بازار جهت رفع این ایراد از تله روغن به کار گیری می گردد که علاوه بر راندمان کمتر در دراز بازه همت خویش را از دست داده و نهایتاً سبب به پیدایش نقص‌ در کمپرسور و سوختن آن می شود . قابلیت ایجاد سرمایش در دمای بیرونی ۸ سکو سانتی گراد به بالا به کارگیری از فین های آنتی اکسیدان جهت پرهیز از خوردگی و پوسیدگی کابینت گالوانیزه با پوشش پلی است کم صدا و کم مصرف دسترسی راحت به غربال هوای قابل شستشو از ذیل دسترسی به دمنده و موتور سوای نیاز به جدا کردن بدون نقص قطعات برای تعمیرات دارا بودن کوچکترین بعدها یونیت داخلی در مقایسه با بقیه دستگاه ها از این نقطه لحاظ دستگاه داکت اسپلیت بیشترین سازش را با معماری و پباده سازی فضای داخلی فضای مورد استفاده می نماید .

معایب استفاده از داکت اسپلیت

کنترل زوم ندارد , زمانی که دستگاه باطن سوئیت روشن میگردد تمام دور و بر از جمله تالار و اتاق های خواب نیز دما می‌شوند . با وجود ترموستاتی که در وسیع ترین دور و اطراف قرار گرفته است دمای هوا مقدار گیری می شود و این از مطرح ترین معایب سیستم داکت اسپلیت است .
در مقایسه با مینی چیلر یا این که چیلر مصرف برق آن تا حدودی فراتر میباشد البته نسبت به اسپلیت دیواری مصرف برق آن کمتر میباشد .
در بخش اعظم داکت اسپلیت ها صدای دستگاه آزار دهنده می باشد . ( برای این عیب چاره مهندسی توصیه خواهد شد ) خدمات سرویس و تعمیر اسپیلت

مزایای استفاده از سیستم داکت اسپلیت

در انتخاب دستگاه داکت اسپلیت دو فاکتور بسیار با اهمیت وجو دارااست :

انتخاب دستگاه
اجرای درست و اصولی

برای فایده مندی ازبالاترین تلاش سیستم داکت بایستی اجرای شبکه کشی و لوله مسی به وسیله اشخاص خبره صورت بپذیرد . به راحتی میتوان اعلام‌کرد ۵۰ درصد همت دستگاه متعلق به اجرای اصولی دستگاه است .

از معایب دستگاه داکت اسپلیت می شود به خیزش باد کم و انتقال صدا در کلیه ی مارک های جان دار در بازار اشاره نمود که متأسفانه به دلیل دیده پوشی موسسات از این مسأله به آن توجهی نمی شود ولی این به‌این مفهوم نیست که‌این دستگاه عملکرد قابل قبولی ندارد بلکه غرض این است که در گوشه و کنار های Out Door سوای دیوار و سالنی به کارگیری از آن سفارش نمیشود , همینطور به دلیل اشغال فضای فراوان در ساختمان های مسکونی مشکلاتی را ساخت می نماید . در دور و اطراف های بزرگ هم داکت اسپلیت کاربرد چندانی ندارد , چون برای دور و اطراف هایی که نیاز به تناژ تبرید بالا دارا‌هستند , داکت اسپلیت پباده سازی نشده است هرچند متأسفانه گهگاه شنیده می شود که بعضا , داکت اسپلیت را بیشتراز گنجایش حقیقی وواقعی می‌فروشند .

راه حل صدای داکت اسپلیت :

آیا حذف صدای ناشی از نوسان الکترو فن ها و داکت اسپلیت ها میسر است ؟
امروزه داکت اسپلیت ها تحت عنوان یکی همه گیرترین سیستم های

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *