معرفی روشهای آموزش و کمک به دستشویی رفتن کودکان

یکی از چالش های بزرگی که زوج های جوان با آن مواجه هستند، آموزش دستشویی رفتن به کودکان می باشد که بسیار برای زوجین نگرانی ها و دغدغه هایی را به وجود می آورد.
ما در این مقاله شش راهکار ساده برای آموزش به زوج ها که چگونه دستشویی رفتن به کودکان خود را یاد بدهند، توضیح می‌دهیم. البته روش‌های دیگری هم مانند بازی‌ها، کتابهای آموزش دستشویی رفتن به کودکان و.. در این زمینه وجود دارد.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان ۲ تا سه سال

سنی که می توانید کودکان را آموزش دهید برای دستشویی رفتن، بیشتر بین ۲ تا ۳ سالگی می باشد. ولی در پسران تقریباً در ۳۱ ماهگی و در دختران تقریباً در ۲۹ ماهگی، شما می توانید آموزش دستشویی رفتن به کودکان را شروع کنید.
البته این نکته را مد نظر داشته باشید که هیچ وقت کودک را هنگام آموزش دستشویی رفتن دعوایش نکنید؛ زیرا این کار باعث استرس و ترس های زیادی در کودکان می‌شود و باعث می‌شود که عضله های مثانه کودک شل و ضعیف بشوند یا ممکن است با این استرس‌ها، کودک شب ادراری یا ترس‌های بیهوده‌ ای هنگام شب داشته باشد.

قبل از هر چیزی از دیگر چالش ها و دغدغه های والدین این کودکان، بالا زدگی چاه و یا گرفتگی آن در سطح وسیع می باشد که در این شرایط که سرویس بهداشتی شما ظاهر تمیزی ندارد ممکن است رفع گرفتگی آن، بیشتر از آموزش دستشویی رفتن به کودکانتان مورد توجه قرار بگیرد. برای رفع انواع گرفتگی ها شما می توانید از خدمات شبانه روزی و فوری لوله بازکن های سایت برچسب در سراسر پایتخت از جمله لوله بازکنی در شهرک غرب تهران بهره ببرید.

بهترین زمانی که شما می توانید آموزش دستشویی رفتن به کودکان را انجام بدهید، زمانی می باشد که کودکان خودشان کم‌کم مستقل می‌شوند و می‌خواهند بیشتر کارشان را خودشان انجام دهند و یا اینکه از بیشتر کارهای شما تقلید می کنند یا مثلاً کودک شما شوق این را دارد که خودش تنهایی به حمام برود.
در این مواقع شما می توانید به طور اصولی و کامل کودک را آموزش بدهید. اگر به درستی این کار را انجام دهید، در طی سه روز کودک شما به تنهایی می تواند به دستشویی برود.

توجه کردن به روحیه و اخلاق کودک

یکی از روش های آموزش به دستشویی رفتن کودکان، توجه کردن به اخلاق کودک است که اگر شما در طی شبانه روز با کودک خود سر و کار داشته باشید می فهمید که بهترین زمانی که کودک حوصله دارد این کارها را انجام بدهد، چه موقع می باشد و در همین زمان شما می توانید به کودک دستشویی رفتن را آموزش بدهید.

البته توجه کنید که اخلاق هر یک از کودکان با یکدیگر متفاوت می باشد؛ زیرا آموزش به کودک بازیگوش و با اخلاق و کودکانی که کمی ترسو و خجالتی هستند کمی متفاوت می باشد و شما باید با توجه به اخلاق کودک خود آموزش لازم را به او بدهید.

آموزش دستشویی رفتن به کودکان و مراحل آن

آموزش دستشویی رفتن به کودکان کار دشواری نیست که شما با یک بار انجام دادن آن، رضایت لازم و عملکرد مثبتی از کودک می توانید داشته باشید.
بهترین زمان برای آموزش معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه می باشد که کودک به طور کامل دستشویی رفتن را یاد می‌گیرد، اما اگر سه روز مداوم این کار را تکرار کنید نتیجه بسیار خوبی از آموزش خود می گیرید.
باید برای عملکرد بهتر کودک این آموزش‌ها را در سه ماه یا بیشتر انجام دهید، توجه داشته باشید که هنگام رفتن به دستشویی کودک حواستان باشد، پای کودک در چاه بست گیر نکند یا کودک آنجا سر نخورد این از خطرات دستشویی رفتن کودکان می باشد پس باید دقت خودتان را بیشتر کنید.

چنانچه با گیر کردن پای کودک شما در چاه بست توالت و سپس بیرون کشیدن آن، اشیا قیمتی همچون انگشتر و یا دیگر وسایل تزیینی سرویس بهداشتی به داخل چاه افتاد، برای بیرون آوردن آن روی کمک افراد حرفه ای در سایت چاه بازکنی برچسب می توانید حساب ویژه ای داشته باشید.
برای ثبت درخواست در هر یک از مناطق تهران مانند خدمات لوله بازکنی در ستارخان سرویس و منطقه مورد نظر را سرچ نمایید و با نزدیکترین چاه بازکنی ها به خود تماس بگیرید.

مرحله اول؛ انگیزه دادن به کودک

شما می توانید کودک خودتان را در بین بچه های هم سن خود که به تنهایی به دستشویی می‌روند، قرار دهید یا کتابهای داستان و قصه هایی در مورد هم این کار برای کودکتان بخوانید که باعث ایجاد انگیزه در کودک بشوند.

نوشتن برنامه روزانه برای آموزش دستشویی رفتن به کودک

بهتر است حتی برای اولین بار به کودک اجازه بدهید که نحوه نشستن بر روی توالت را یاد بگیرد و با لباس روی صندلی قصری یا صندلی های کودک که روی سنگ توالت گذاشته می شود بشیند.

در برنامه روزانه خود ساعاتی را که کودک بیشتر به دستشویی میرود را یادداشت کنید و در همان ساعات آموزش بیشتری را به کودک بدهید یا بدون اینکه کودک دستشویی داشته باشد طریقه دستشویی رفتن را به او در همین ساعات آموزش دهید. البته به این نکته توجه کنید که ممکن است کودک در همان ساعات بازی کند و به دستشویی نرود و شما باید در ساعتی دیگر، کاملاً با اخلاق و مهربانی با او رفتار کنید و وی را به سرویس بهداشتی ببرید و سپس به ترتیب مراحل آموزش دستشویی رفتن کودکان را اجرا کنید.

از بین بردن عوامل ترس در هنگام دستشویی رفتن کودک

اگر کودک شما در هنگام آموزش دستشویی رفتن از چیزی درون دستشویی می ترسد، بهتر است آن عامل را برطرف کنید. ممکن است بالا آمدن چاه فاضلاب یا گرفتگی، یکی از عوامل ترس در کودک شما باشد که اگر نتوانستید این مشکل را برطرف کنید، می‌توانید به سایت برچسب مراجعه کنید.

دادن مایعات و صبحانه زیاد به کودکان

شما می توانید با دادن مایعات بیشتر مثل آب میوه یا آب به کودک، او را بیشتر به دستشویی رفتن کنید ولی حواستان باشد که در هر ساعت از او بپرسید که آیا نیاز به دستشویی رفتن دارد یا نه؟ زیرا در این موقع ممکن است کودک به دستشویی نرود و بهتر است از ترفند هایی استفاده کنید که کودک مجاز بشود به دستشویی برود.

 قبل از خواب کودک را به دستشویی ببرید

حتما یادتان باشد که کودک را قبل از خواب و یکبار هم در نیمه شب به دستشویی ببرید؛ زیرا این کار باعث جلوگیری از شب ادراری کودکان می شود و اگر این کار را انجام ندهید، کودکتان ممکن است دچار شب ادراری بشود و این کار باعث شکست خوردن روحیه کودک شود و شما با چالشی بزرگ در امر آموزش دستشویی رفتن به کودک مواجه می‌شوید.

تشویق کردن کودک به دستشویی رفتن

اگر کودکتان اعلام کرد که نیاز به دستشویی رفتن دارد، او را تشویق کنید. اما این کار را بهتر است در زمانی انجام بدهید که کودک کاملا آموزش دیده مثلاً بعد از گذشت یک ماه زمان مناسبی می باشد.

پرهیز از یکسری اقدامات هنگام آموزش دستشویی رفتن به کودکان

حتماً یکسری نکات را به یاد داشته باشید که هیچ وقت نباید کارهایی را انجام دهید که شما را با چالش‌های بزرگتری در مورد آموزش دستشویی رفتن به کودکان مواجه کند، یکی از این نکات این است که اگر کودک در هنگام آموزش کار خرابکاری کرد هیچ وقت نباید او را سرزنش و یا پرخاش کنید؛ زیرا این کار باعث ایجاد وحشت و استرس‌های بسیار زیادی در کودک می‌شود و شما را با مشکل بسیار بزرگ تر مواجه می کند.

نکته دیگر این است که اگر در دستشویی عاملی وجود دارد که کودک از آن می ترسد یا بدش می آید، حتماً آن را برطرف کنید و هیچ وقت کودک را به زور وادار به دستشویی رفتن نکنید.

همانطور که قبلا اشاره کردیم کودک خود را به زور به دستشویی نبرید و اگر موانعی است که او از آن بدش می آید مثل بوی بد دستشویی حتما آن را برطرف کنید.

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *